FEATURES OF OPERATION OF LARGE-SCALE TIRES FOR TECHNOLOGICAL TRANSPORT
Umidbek Yusupov , Associate Professor, PhD Tashkent State Transport University Tashkent, Uzbekistan Javokhir Narziyev , Assistant Tashkent State Transport University Tashkent, Uzbekistan Qodirkhon Zafarov , Master’s degree Tashkent State Transport University Tashkent, UzbekistanAbstract
The article presents the results of calculating the performance of tires. It is substantiated that in quarry operating conditions, the determination of the actual tonne-kilometers per hour (TKPH) is an important criterion for tire performance. Due to the fact that tire manufacturers (Michelin, Belshina, Goodyear, Bridgestone) give different correction factors (K1, K2) to calculate the actual TKPH, the following correction factors (K3) TKPH have been developed depending on the hardness of the rocks laid as surface of open pit roads: for JSC “Almalyk MMC” K3=1.15, for JSC “Kizilkumcement” K3=1 and for JSC “Uzbekugol” K3=0.8.
Keywords
Oversized tires, heavy dump trucks, ton-kilometers per hour
References
Топалиди В.А., Юсупов У.Б. Нормирование ресурса шин грузовых автомобилей в карьерных условиях // Автомобильная промышленность. – 2019. –№11. – С. 27 – 29.
Bridgestone. Справочник «Внедорожные шины». 2014. – 97 с.
Отчёт по договору №04-10/19. НИР «Установка норм пробега сверхкрупногабаритных шин внедорожных карьерных самосвалов TEREX-100 и БелАЗ-75131». 2019.
https://shina-moskva.ru/stati/stroitelnaya_tekhnika_i_servis_mozhno_sdelat_
luchshe_i_deshevle/
Техническая информация «Крупногабаритные шины». 2014. – 112 с.
Отчет УНЦ «BILIMINTERTRANS» по договору 06-63 с АО «АГМК» «Исследование и установка норм пробега шин для трех типов автотранспорта и строительно-дорожных машин в условиях карьеров АО «Алмалыкский ГМК»». 2020.
Article Statistics
Copyright License
Copyright (c) 2022 Umidbek Yusupov, Javokhir Narziyev, Qodirkhon Zafarov
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.