Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-04-06-46

THE ROLE OF SOCIAL PARTNERSHIP IN THE DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION

Enajon Zaripbaevna Nishanbaeva ,
Abdulla Abdulhamidovich Abdukhalilov ,

Abstract

Today, the development of inclusive education is one of the most important tasks in the world community. It should be noted that in the process of developing inclusive education, social partnership is of great importance. It is through social partnership that it is possible to establish constructive relations between various interested groups in the field of inclusive education. The article, prepared by the authors, describes the definitions of inclusive education, the history of the development of inclusive education, its principles and international legal framework. In this article, the authors made an analysis of the role of social partnership in the development of inclusive education, and also made suggestions for improving inclusive education in Uzbekistan.

Keywords

inclusive education, integration education, actualization, social partnership, social cooperation, civil society, public authorities, non-profit non-governmental organizations.

References

https://aniq.uz/yangiliklar/inklyuziv-talim-yunalishida-hamkorlik-yulga-quyiladi

https://yuz.uz/news/inklyuziv-talim--barcha-uchun-moljallangan-talim

Табольская О.А., Яковлева И.В. Тюторство в условиях развития инклюзивного образования. Москва –Берлин. 2019 г.10 стр.

Табольская О.А., Яковлева И.В. Тюторство в условиях развития инклюзивного образования. Москва –Берлин. 2019 г.10 стр.

Табольская О.А., Яковлева И.В. Тюторство в условиях развития инклюзивного образования. Москва –Берлин. 2019 г.21 стр.

Сушенцова В.Г., Буркова М.В. Правовая регламентация инклюзивного образования: Международный опыт // Марийский юридический вестник. №1 (20). 2017г. С.12.

Инсон ҳуқуқлари умужаҳон декларацияси. 1948 й.

Бола ҳуқуқлари декларацияси. 1959 й.

Таълим олишда камситишга қарши курашиш конвенцияси. 1960 й.

Сушенцова В.Г., Буркова М.В. Правовая регламентация инклюзивного образования: Международный опыт // Марийский юридический вестник. №1 (20). 2017г. С.12.

Стандартные правила предоставления равных возможностей инвалидам. 1993 г.

Саламанская декларация. 1994 г.

Гамбургская декларация об образовании взрослых. 2000 г.

БМТнинг Ногиронлар ҳуқуқлари конвенцияси. 2008 й.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ногиронлиги бўлган шахсларни давлат томонидан қўллаб-қувватлаш тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида”ги фармони. 2017 йил 1 декабрь. ПФ-5720-сон.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ўзбекистон Республикаси Халқ таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиқлаш тўғрисида”ги фармони. 2019 йил 29 апрель. ПФ-5712-сон.

Муминов А., Нишанбаева Э., Абдухалилов А. Ижтимоий шериклик. Услубий қўлланма. Университет нашриёти. Т.:2018 йил. 17-бет.

Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2014 й., 39-сон, 488-модда.

Социальное партнерство Опыт, технологии, оценка эффективности. Нещадин А (общ.ред) СПБ Алетейя 2010. - 399с.

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Nishanbaeva, E. Z. ., & Abdukhalilov, A. A. (2024). THE ROLE OF SOCIAL PARTNERSHIP IN THE DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION. Oriental Journal of History, Politics and Law, 4(06), 367–378. https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-04-06-46