Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-04-09-18

SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF THE ORIGINS OF THE CONCEPTS OF THE DEVELOPMENT OF VOCATIONAL AND SECONDARY SPECIALIZED EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE TRANSFORMATION OF MARKET RELATIONS

Oybek Kuchkarov ,

Abstract

The article presents a socio-philosophical analysis of the origins of the concepts of professional vocational and secondary secondary education in the third transformation of market relations. The authors consider the historical and philosophical prerequisites for the development of educational systems, proposed by the main stages of the idea of forming the unity of professional and secondary secondary education. The study focuses on the influence of social, economic and cultural factors on development processes, as well as on their philosophical foundations, due to the need to form the integrity of the individual and adapt the education system to the changing needs of the labor market. Special attention is paid to the concepts of classical philosophers such as K.Marx and Henri Saint-Simon, whose ideas about the unity of mental and physical labor formed the basis of modern approaches to educational activities. The problems of globalization, digitalization and the need to train competitive specialists in a global market are also relevant. As a result of the analysis, it is concluded that the integration of vocational and secondary specialized education not only improves the quality of specialists, but also provides a mechanism for social mobility training and promotes a more equitable distribution of opportunities in society.

Keywords

educational integration, market relations, social philosophy, vocational education, secondary specialized education, labor market transformation.

References

К.Маркс, Ф.Энгельс Немецкая идеология - Москва: Изд-во политической литературы, 1988. - С 124.

Анри Сен-Симон. Избранные произведения (в 2 т. пер. с фр. под ред. Л.С. Цетлина. - Москва, Лениград: Изд-во Акад. наук СССР. - 1948. - Т. 2. - С. 486.

Сартр Жан-Поль Экзистенциализм - это гуманизм // Сумерки богов. - Москва: Политиздат, 1989. - С. 322.

https://e-cis.info/news/567/101090/?utm_source=chatgpt.com

Социоанализ Пьера Бурдье. Альманах Российско-французского центра социологии и философии Института социологии Российской Академии наук. - Москва: Институт экспериментальной социологии, 2001. - С. 288.

Дьюи Джон Общество и его проблемы. (Перевод с англ. И.И.Мюрберг, А.Б.Толстова, Е.Н.Косиловой.) - Москва: Идея-Пресс, 2002. - С. 160.

Ростоу У. Стадии экономического роста. (Фредерик А.) - Прегер: 1961. - С. 240.

Э.Гидденс Устроение общества: очерк теории структурации (2-е изд.) - Москва: Академический Проект, 2005 - С. 528.

Роджер Скратон Кант: краткое введение (пер. с англ. А.Голосовский) - Москва: АСТ, 2006 - С. 158.

Шаймухамбетова Г.Б. Гегель и Восток. Принципы подхода. - Москва: Издательская фирма “Восточная литература” РАН, 1995. - С. 288.

Кастельс М. Власть коммуникации. (Серия “Переводные учебники ВШЭ”.) - Москва: Изд-во ВШЭ. 2016. - С. 136.

Инглхарт Р. Культурная эволюция: как изменяются человеческие мотивации и как это меняет мир (пер. с англ. С.Л.Лопатиной, под ред. М.А.Завадской, В.В.Костенко, А.А.Широкановой, научн. ред. Э.Д.Понарин.) - Москва: Мысль, 2018. - С. 347.

Жан Рансьер Невежественный учитель (пер. с англ. Виктора Лапицкого) - Москва: Музей-Гараж, 2023. - С. 152.

Schultz T.W. The Economic Value of Education. - New York: Colambia University Press. 1963. - Р. 344.

Becker G. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with special reference to education. - New-York - London: National Bureau of Economic Research, 1973. - P. 98-99.

Маршалл Т. Сила географии: десять карт, раскрывающих будущее нашего мира (пер. с англ. А. Зайцева.) - Москва: КоЛибри, 2021. - С. 368.

Geertz C. Works and Lives. The Anthropologist as Author. - Stanford University Press. 1988. - Р. 188.

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Kuchkarov, O. . (2024). SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF THE ORIGINS OF THE CONCEPTS OF THE DEVELOPMENT OF VOCATIONAL AND SECONDARY SPECIALIZED EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE TRANSFORMATION OF MARKET RELATIONS. Oriental Journal of History, Politics and Law, 4(09), 144–153. https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-04-09-18