
THE ROLE OF PHILOSOPHICAL EDUCATION AND UPBRINGING IN THE DEMOCRATIC DEVELOPMENT OF SOCIETY
Rustam Daniyorovich Yuldashev ,Abstract
The scientific article describes the role of philosophical education and upbringing in the search for alternative ways of developing society in the context of globalization, its methodological significance for the democratic reform of the education and training system of our country, as well as the need to study the multidimensional connections between its objects and subjects in improving the concept of sustainable development society. Philosophical ideas that have scientific and practical significance are presented.
Keywords
development, stability, instability, philosophical education, philosophical education, development, sustainable development, values, market fundamentalism, goal and principles of sustainable development.
References
Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг Иқлим ўзгариши бўйича конференциясидаги (СOP28) нутқи. 01.12.2023.// https://president.uz/uz/lists/view/6897
Ўзбек тилининг изоҳли луғати. Ж.I. – Т.:” Ўзбекистон миллий энциклопедияси” Давлат илмий нашриёти,2006. – Б.173.
Назаров Қиём. Жаҳон фалсафаси қомуси.1-китоб. – Т.:” Ўзбекистон Файласуфлари миллий жамияти"нашри”ти,2023. –Б.146.
Котельников, Д.А. Интеграция России в процесс достижения устойчивого развития: анализ проблем и перспектив // Потенциал и перспектива современной науки: материалы III Всероссийской научно-практической конференции (19 января 2016). – Геленджик: Кубанский гос. ун-т, 2016. – С. 105-113.
Горшков В. Г. Физические и биологические основы устойчивости жизни / В. Г. Горшков. – М. : ВИНИТИ, 1995. – 256 с.
Хлобистов Є. В. Екологічна безпека трансформаційної економіки / Є. В. Хлобистов. – К. : Чорнобильінтерінформ, 2004. – 336 с
Jacobs М. Sustainable Development: Greening the Economy/ Fabian Society. 1990.
Гринив Л. С. Концептуальні засади просторової парадигми екологічно збалансованої економіки / Л. С. Гринів // Регіональна економіка. — 2001. — № 4. — С. 54–63.
Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2018 йил 20 октябрда "2030 йилгача булган даврда баркарор ривожланиш соҳасидаги миллий максад ва вазифаларни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 841-сонли карори//Қонун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 14.12.2020 й., 09/20/777/1620-сон.
Мирзиёев Ш.М. Янги Ўзбекистон тараққиёт стратегияси. Тўлдирилган иккинчи нашри.- Тошкент:” O‘zbekiston” нашриёти,2022. – Б.25.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – Toshkent:”O‘zbekiston” nashriyoti, 2023.- B.5.
Зиямуҳамедов Б. Педагогика. –Т.: “TAMADDUN”, 2014 – Б.100.
Николаева Л.Ю. Философия образования. Часть 1. Учебное пособие – М.: Мир науки, 2014. – С.17,38.
Казначеев В. П. Проблемы живого вещества и интеллекта: этюды к теории и практике медицины III тысячелетия // Вестник МИКА. – 1995. – Вып. 2. – С. 9–20. 35. Урсул А. Д. Устойчивое развитие цивилизации и ноосферно-экологическое образование // Ноогенез и образование. Построение ноосферной школы: тезисы межрегиональной конференции (23–26 марта 1995 г.). – Красноярск, 1995.
Кудашов В. И., Кудашова И. В. Социальные функции образования в ситуации его кризиса // Байкальский психологический и педагогический журнал. – 2005. – № 1–2 (5–6). – С. 39–48
Мантатов В. В. Устойчивое развитие: прогресс нравственных задач // Наука и образование в интересах устойчивого развития. – 2006.- С-55-56., Бобров В. В. Социальное развитие: сущность, условия и критерии устойчивости. – Новосибирск, 2005. – 230 с.
Мирзиёев Ш.М. Янги Ўзбекистон тараққиёт стратегияси. Тўлдирилган иккинчи нашри.- Тошкент:” O‘zbekiston” нашриёти,2022. – Б.23.
Article Statistics
Copyright License
Copyright (c) 2025 Rustam Daniyorovich Yuldashev

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.