Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojss-05-03-07

PROBLEMS AND SOLUTIONS IN THE FIELD OF SPECIAL EDUCATION FOR BLIND CHILDREN IN UZBEKISTAN IN 1925-1990

Zukhra Kabulova ,

Abstract

This article analyzes the formation, development, and challenges faced by the special education system for visually impaired children in Uzbekistan between 1925 and 1990. Although special schools were established for blind children during the Soviet Union period, there were significant shortages in pedagogical methodology, educational materials, and technical support. During and after World War II, these issues worsened, leading to the closure of schools and a lack of resources. From the 1960s onwards, the field of tiflopedagogy developed, and special methodologies and textbooks based on Braille were introduced. However, due to the underdevelopment of inclusive education principles, visually impaired children faced difficulties in integrating into society. The article presents proposals to address these challenges.

Keywords

Visually impaired children, special education, tiflopedagogy, Braille, inclusive education, pedagogical methodology, special schools, Soviet education system, vocational education, integration.

References

Шадрина, Т. В. Специальное образование в СССР: развитие и перспективы / Т. В. Шадрина. – М.: Педагогика, 1987. – 256 с.

Дефектология: Учебное пособие / Под ред. Л. В. Занкова. – М.: Просвещение, 1979. – 312 с.

Богданов, В. Л. Основы тифлопедагогики / В. Л. Богданов. – Л.: Наука, 1985. – 278 с.

Брайль, Л. Метод чтения и письма для слепых / Л. Брайль. – Париж: Национальный институт для слепых, 1829. – 88 с.

Алиева, Г. С. Тифлопедагогика в Узбекистане: история и перспективы / Г. С. Алиева. – Ташкент: Фан, 1990. – 192 с.

Семенова, Н. А. Инклюзивное образование: теория и практика / Н. А. Семенова. – М.: ВЛАДОС, 1989. – 220 с.

Шарипов, К. Х. Развитие специального образования в Центральной Азии / К. Х. Шарипов. – Ташкент: Университет, 1983. – 235 с.

Мамедов, Ю. В. История и развитие дефектологии в СССР / Ю. В. Мамедов. – Л.: ЛГУ, 1975. – 205 с.

Фельдман, Е. Р. Коррекционно-развивающее обучение слепых и слабовидящих детей / Е. Р. Фельдман. – Киев: Радянська школа, 1986. – 268 с.

Соболева, А. М. Интеграция слепых детей в общеобразовательную среду: проблемы и решения / А. М. Соболева. – М.: Педагогическое общество, 1990. – 184 с.

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Kabulova, Z. . (2025). PROBLEMS AND SOLUTIONS IN THE FIELD OF SPECIAL EDUCATION FOR BLIND CHILDREN IN UZBEKISTAN IN 1925-1990. Oriental Journal of Social Sciences, 5(03), 43–49. https://doi.org/10.37547/supsci-ojss-05-03-07