Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojss-05-05-21

EMERGENCE, CONTENT AND SIGNIFICANCE OF THE CONCEPT OF POLITICAL IMAGE

Navruz Bekmurodov ,

Abstract

this article analyzes the emergence, meaning, and significance of the concepts of “image” and “political image” from a political science perspective. It explores the initial ideas aimed at establishing the foundations of a just society, managing power, and dividing its functions, the historical development of the concept of image, as well as issues related to its effective management through modern political communication tools and information technologies.

Keywords

image, political image, figure, symbol, perception, reputation, impression, image communication, marketing approach, political marketing, image as an object of governance, public service, civil service, political image of the civil service.

References

Яковлев Е.В. Педагогическая концепция: методологические аспекты построения. – М.: ВЛАДОС, 2006. – С. 212.

Атаманская К.И. Эволюция дефиниции имиджа в научных исследованиях // Приоритетные научные направления: от теории к практике. – 2015. – № 17. – С. 23–27.

Карабанова С.Ф., Мельникова Л.А. От маски к имиджу: моногр. – Владивосток: Изд-во ВГУЭС, 2009. – С. 112.

Цицерон. Нотиқлик санъати (Таржимон Урфон Отажон). – Тошкент: Ўзбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти, 2018. – Б. 66.

Лао-Цзи. Дао фазилатлар китоби. – Т.: “Академнашр”, 2020. – Б. 112; Конфуций. Суҳбат ва мулоҳазалар (Лун Юй). – Т.: “Янги аср авлоди”, 2014. – Б. 272; Сун Цзи, Гари Галиарди. Жанг ва маркетинг санъати. – Т.: “Hamroh Books”, 2021. – Б. 156.

Конфуций. Муҳокама ва баён (Ҳикмат ва моҳият). Таржимон: Илҳом Қосимов. – Т.: “Янги аср авлоди”, 2010. – Б. 32.

Темур тузуклари / форс тилидан ўзбек тилига ўгирган таржимонлар: А.Соғуний ва Ҳ.Кароматов. – Тошкент: “Yangi kitob”, 2020. – Б. 133.

Никколо Макиавелли. Ҳукмдор. – Т.: Машҳур пресс, 2017; Лебон Г. Психология народов и масс. – СПб.: Питер, 2016. – С. 224; Мишель Монтень. “Опыты” мудреца. – М.: ЗАО “ОЛМА Медиа Групп”, 2010; Бэкон Фрэнсис. Опыты, или Наставления нравственные и политические. – М.: Мысль, 1978; Честерфилд Филипп. Письма к сыну. – М.: РИПОЛ классик, 2009; Семенова Л.М. Генезис и современное состояние проблемы формирования профессионального имиджа // Вестн. Том. гос. ун-та. – 2009. – № 326. – С. 194-199.

Boulding K. The Image. Knowledge in Life and Society. – University of Michigan Press: Ann Arbor, 1956. – P. 175.

Феофанов О.А. Стереотип и “имидж” в буржуазной пропаганде // Вопросы философии. – 1980. – № 6. – С. 91–96.

Шепель В.М. Имиджелогия. Секреты личного обаяния. – М.: Феникс, 2005. – C. 480.

Морозова А.П. Этапы эволюции термина «имидж» от древних времен до современного общества // Молодой ученый. — 2020. — № 20 (310). — С. 383-387.

Boorstin D.J. (1961). The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. – New York: Vintage Books. – P. 340.

Bruce I. Newman. The Marketing of the President: Political Marketing as Campaign Strategy. – Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994.

Lou Harris. Is There a Republican Majority? – New York: Harper & Brothers, 1954.

Theodore H. White. The Making of the President. GMT Games, 1960.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Эдельман,_Мюррей

Pseudo-event – бу воқеа ёки ҳодиса эмас, балки махсус режалаштирилган, ташкил этилган ва оммавий ахборот воситалари орқали кенг жамоатчилик эътиборини жалб қилиш учун мақсадли равишда яратилган воқеликдир.

Boorstin D.J. The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. – New York: Vintage Books, 1971. – P. 319.

The Selling of the President 1968. — New York: Trident Press (Simon & Schuster), 1969. — 253 p.

Gregory Gleason. Sharaf Rashidov and the dilemmas of national leadership. – Central Asian Survey. 1986. Vol. 5, No. 3-4. – pp. 133-160.

Маънавият атамалар изоҳли луғати. – Т.: Ғ.Ғулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи, 2009. – Б. 194.

Шепель В.М. Имиджелогия: Секреты личного обаяния. – Москва: Юнити, 1994.

Назаров Қ., Содиқова Ш. Имижеология. Ўқув қўлланма. – Т.: Академия, 2010. – Б. 143; Алибекова К. Журналист имижи. – Т.: Янги аср авлоди, 2012. – Б. 108; Шодиева Д. Ёшлар ташкилотининг имижи ва муносабатлар мажмуаси. – Т.: Янги аср авлоди, 2015. – Б. 60; Бобожонов Ф. Шахс имижи. – Т.: Янги аср авлоди, 2017. – Б. 110.

Қорабоев У. Имиж ва имижеология // “Жамият ва бошқарув”, 1999. № 1–2. – Б. 48.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/image#google_vignette

Маънавият: асосий тушунчалар изоҳли луғати. – Тошкент: Ғ.Ғулом нашриёт-матбаа уйи. 2009. – Б. 193.

Русско-узбекский словарь. Русча-ўзбекча луғат. – Т.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси. 2013. – Б. 428.

Ўзбекистон миллий энциклопедияси. – T.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти. 4-жилд. 2002. – Б. 129.

Горчакова В.Г. Имидж: розыгрыш или код доступа? – М.: Эксмо, 2007. – C. 208; Перелыгина Е.Б. Психология имиджа: учеб. пособие. – М.: Аспект Пресс, 2002. – C. 223.

Горин С. Имиджелогия и репутациология. Сходство и отличия // Корпоративная имиджелогия. – 2008. – № 01 (02).12; Психологический словарь / авт.-сост. В.Н. Копорулина и др.; под общ. ред. Ю.Л. Неймера. – Ростов н/Д.: Феникс, 2003. – 640 с.

Ўзбекистон миллий энциклопедияси. И ҳарфи. – Т.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти, 2003. – Б. 55.

Ўзбек тилининг изоҳли луғати. – Т.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти, 2006. – Б. 624.

Nuno Da Camara. Identity, Image and Reputation. Reputation Management. – Pp. 47-58.

Capitalizing on Categories of Social Construction: A Review and Integration of Organizational Research on Symbolic Management Strategies Academy of Management Annals (2019), Vol. 13, No. 2, – P. 375-413.

Jefkins F. Public relations. – London, 1994; Чумиков А.Н. Имидж – репутация – бренд: традиционные подходы и новые технологии: сборник статей. – М.-Берлин: Директ-Медиа, 2015; Почепцов Г.Г. Имиджелогия. – М.: СмартБук, 2009. – С. 37-38; Наумова С.А. Имиджелогия. – Томск, 2004. – С. 11.

Горчакова В. Г. Прикладная имиджелогия. – Ростов н/Д.: Феникс, 2010. – С. 478.

https://psyjournals.ru/journals/langt/archive/2020_n3/Narzikulova

Политическая имиджелогия / Под ред. А.А. Деркача, Е.Б. Перелыгиной и др. – М., 2006. – С. 60.

Краткий словарь аналитической психологии К. Юнга. – М., 1994; https://ru.wikipedia.org/wiki/Персона_(архетип)

Шахноза Тилябаева. Мамлакат имижини шакллантиришнинг социологик жиҳатлари. // Ижтимоий тадқиқотлар журнали. 2022. №2. – Б. 80.

Андреева Г.М. Социальная психология. – М.: МГУ, 1980. – С. 415.

Sampson E. The image factor. A guide to effective self-presentation for career enhancement. London: M&E Handbooks, 1994. 201 p.

Sh.I. Mustafakulov, O.A. Raximberdiyev, M.Sh. Egamberdiyeva. Iqtisodiy atamalarning izohli lugʻati. – Toshkent: Innovatsion rivojlanish nashriyot-matbaa uyi, 2019. – B. 158.

Новые парадигмы развития маркетинговых инструментов в условиях трансформации современной экономики: монография / под общ. ред. С.В. Карповой. – М.: Дашков и К, 2020. – С. 275.

Шепель В.М. Имиджелогия. – М.: Народное образование, 2002. – С. 10.

Bruce В. Images of power. How the image makers shape our leaders. – London: Kogan Page, 1992. – P. 192.

Boulding K. The Image. Knowledge in Life and Society. – University of Michigan Press: Ann Arbor, 1956. – P. 175.

Маркетинг терминлари изоҳли луғати: асосий тушунчалар ва истилоҳлар // Тузувчилар: Абдуҳаким Маманазаров, Мансур Маманазаров. Масъул муҳаррир: Баҳодир Эргашев. – Т.: Sharq, 2012. – Б. 164-165.

Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс / Ф. Котлер. – М.: Издательский дом «Вильяме», 2008. – С. 656.

Tülin Ural. Markalamada Yol Haritası. – Ankara: Nobel Yayıncılık, 2009. – S. 9.

Панкрухин А.П. Маркетинг. – М.: Омега-Л, 2005. – С. 27.

Почепцов Г.Г. Имиджелогия. – М.: СмартБук, 2009. – С. 25.

Поченцов Г.Г. Паблик рилейшнз для профессионалов. – Москва: Рефл-бук, – К.: Ваклер, 2001. – C. 173.

Шепел В.М. Секреты личного обояния. – Москва: Юносты, 1997. – C. 7.

Jefkins F., Baines P., & Egan J. (2004). Public Relations: Contemporary Issues and Techniques. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Ўзбек тилининг изоҳли луғати. – T.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти. 3-жилд. 2007. – Б. 495.

Горбаткин Д. Подходы к формированию имиджа организации в среде современных менеджеров [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.ci-journal.ru/article/82/200701image_organization

Stoyanov, R. K. (2022). The Political Image Making. Journal of Political Marketing Studies, 19(2), 45–58.

Murray Edelman. The Politics of Misinformation. – Cambridge: Cambridge University Press, 2001. – P. 11.

Bruce B. Images of power: How the image makers shape our leaders. – London, 1992. – P. 37.

Garramone, G. M. (1986). Candidate image formation: The role of information processing. In L. L. Kaid, D. Nimmo, & K. R. Sanders (Eds.), New perspectives on political advertising (pp. 235-247). Carbondale, IL: Southern Illinois University Press.

Соловьев А.И. Политология: Политическая теория, политические технологии: учебник для вузов. – Москва: Аспект Пресс, 2000. – С. 519.

Жмыриков А.Н. Психология политического лидерства в современной России. – Н. Новгород: Нижегор. гуманит. центр, 1996. – С. 43-44.

Қорабоев У. Имиж ва имижелогия // Жамият ва бошқарув, 1999, 1-2-сони. – Б. 47.

http://m.xabar.uz/tahlil/ozbekiston-imidji-onangni

Сиёсий технологияларнинг ривожланиши. Республика илмий-амалий конференция материаллари тўплами. – Тошкент: «Complex Print», 2022. – Б. 59.

Ўзбек тилининг изоҳли луғати. – T.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти. 2-жилд. 2007. – Б. 546.

Michel Bongrand. Marketing politico. – P.: M & B Publishing, 1995. – P. 13–14.

Bruce I. Newman. The marketing revolution in politics: what recent U.S. presidential campaigns can teach us about effective marketing. Rotman-UTP Publishing, 2016. – P. 7.

Henneberg S.C. (2004). The views of an advocatus dei: Political marketing and its critics. Academic Papers. – P. 225–243.

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Bekmurodov, N. . (2025). EMERGENCE, CONTENT AND SIGNIFICANCE OF THE CONCEPT OF POLITICAL IMAGE. Oriental Journal of Social Sciences, 5(05), 152–189. https://doi.org/10.37547/supsci-ojss-05-05-21