
HISTORICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE CONCEPT OF INTELLECTUAL POTENTIAL
Zokirjon Jobborov ,Abstract
This article analyzes the historical formation of the concept of intellectual potential, its interpretation in philosophical sources, its development in psychological and pedagogical theories, and its contemporary methodological approaches. The author highlights how the concept has evolved from ancient Greek philosophy to its present-day understanding within the fields of cognitive psychology, neuropsychology, sociology, and innovation economics. Through the views of G. Gardner, R. Sternberg, L.S. Vygotsky, I. Kant, and other leading thinkers, the interdisciplinary nature of intellectual potential is revealed. The article also examines modern indicators of human potential such as IQ, EQ, and AQ, and discusses the role of intellectual resources in education and social development. Finally, practical recommendations for fostering intellectual potential are proposed.
Keywords
intellectual potential, mind, cognition, IQ, EQ, cognitive psychology, pedagogical approach, Gardner's theory, Vygotsky, methodology, human capital, multiple intelligences.
References
Аристотель. Сочинения: В 4 т. Т. 1. Метафизика. Этика. Политика. – М.: Мысль, 1983. – 479 с.
Ибн Сино. Книга исцеления. Кн. 1. Логика. – Ташкент: Фан, 1980. – 265 с.
Декарт Р. Размышления о первой философии. – М.: Наука, 1994. – 215 с.
Локк Дж. Опыт о человеческом разуме: В 2 т. – М.: Мысль, 1985. – Т. 1. – 380 с.; Т. 2. – 396 с.
Кант И. Критика чистого разума. – М.: Эксмо, 2007. – 847 с.
Галтон Ф. Наследственный гений: Исследование его законов и последствий. – СПб.: Наука, 1902. – 312 с.
Бине А., Симон Т. Методика измерения умственного развития детей. – М.: Педагогика, 1960. – 148 с.
Терман Л. Измерение интеллекта. – М.: Педагогика, 1968. – 264 с.
Спирмен Ч. Теория интеллекта: Общий интеллект и факторный анализ. – СПб.: Речь, 2004. – 202 с.
Гарднер Г. Структура разума: Теория множественного интеллекта. – М.: Институт психотерапии, 2007. – 512 с.
Стернберг Р. Интеллект: теория, тестирование и применение. – СПб.: Питер, 2001. – 364 с.
Виготский Л.С. Мышление и речь. – М.: Лабиринт, 1999. – 352 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. – М.: Политиздат, 1977. – 304с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – СПб.: Питер, 2000. – 720 с.
Пиаже Ж. Психология интеллекта. – М.: Педагогика, 1994. – 222 с.
Бурдьё П. Социальное пространство: поля и практики. – М.: Институт экспериментальной социологии, 2005. – 387 с.
Шульц Д., Шульц С. Психология: история и современные направления. – СПб.: Питер, 2015. – 468 с.
Гекман С.Н. Эволюция понятий интеллекта в психологии и педагогике // Психология образования. – 2020. – № 3. – С. 12–19.
Ганиева М. Интеллектуальный капитал как фактор устойчивого развития общества // Общество и управление. – 2022. – № 2. – С. 33–41.
OECD. Understanding the Brain: The Birth of a Learning Science. – Paris: OECD Publishing, 2007. – 266 p.
Article Statistics
Copyright License
Copyright (c) 2025 Zokirjon Jobborov

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.