Articles
| Open Access |
DOI:
https://doi.org/10.37547/supsci-ojss-05-11-03
SOCIAL FOUNDATIONS FOR THE DEVELOPMENT OF THE CONSUMER SOCIETY IN UZBEKISTAN’S ECONOMY
Sardorbek Jabbarov , Abdirashid Mamasidikovich Mirzakhmedov ,Abstract
This article explores the formation and development of the consumer society in Uzbekistan, as well as the transformation of socio-economic and cultural relations based on the principles of consumerism. The social nature and distinctive features of the consumer society are revealed through the interaction with global industrial powers, unprecedented economic growth in production for export, and the emergence of a new class of entrepreneurs. The signs of a consumer society are manifested through the flourishing of market relations, the expansion of trade networks, the development of services and marketing sectors. Consequently, traditional social values are gradually replaced by new consumer attitudes and behavioral orientations, where buying and selling become the essence and way of life.
Keywords
consumption as a measure, consumer society, integration into the global industrial community, growth of production and trade, transformation of social norms and behavior, social alienation of the individual.
References
Бодрийяр Ж, “Обшество потребления” -М.: Республика 2006. -256 с.
Зигмунт Бауман, Работа, потребительство и новые бедные, 2-е издание, Open university press, 2005;
Омар Абад, Экологизируйте свою рутину, Переход от бездумного потребительства к осознанному потреблению, TeлвелТелет, 2020
Даниэль Дюбуа, “Сила потребительства: с большой силой приходит большая ответственность”, Выступления на TEDx · 12 декабря 2015 г.
Современное социальное зло, Фонд Джозефа Раунтри, Предисловие Николаса Тимминса, Financial Times, 2009;
Джей Би Маккиннон, День, когда мир прекращает покупки, как прекращение потребительства делает нашу жизнь лучше, а мир — зеленее, Бодли-Хед, 2021;
Фромм Э. Человек одинок. -М.: Иностранная литература, -1966. -№1 - С.230-
Веблен Т. Теория праздного класса: экономическое исследование институтов. Нью-Йорк: Компания Macmillan, 1899. С. 184
Мирзахмедов А.М., Мирзахмедов Х. А., Абдухоликова Н.А. Семейная жизнь
в Центральной Азии: проблемы отцов и детей// Кронос: общественные науки.
– 2021. –№2 (22). –С. 20–29.
Сколько стоит сыграть свадьбу в Узбекистане — и кто на этом зарабатывает? Шухратжон Хуррамов https://uz.kursiv.media/
Сеть сотрудничества по защите прав потребителей, // https://commission.europa.eu/live
work-travel-eu/consumer
Закон Республики Узбекистан «О защите прав потребителей» // https://lex.uz/docs/4704
World Bank — Uzbekistan country overview и аналитические отчёты по реформам и экономическому росту. https://www.worldbank.org/
Бнатов Д.А. Общество потребления и потребительское поведение: Эволюция концепций и современное понимание // Социодинамика. 2023. № 8. С. 1-10. DOI: 10.25136/2409-7144.2023.8.43986 EDN: XIQEMA URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=43986.
Article Statistics
Copyright License
Copyright (c) 2025 Sardorbek Jabbarov, Abdirashid Mamasidikovich Mirzakhmedov

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.