Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojss-05-11-03

SOCIAL FOUNDATIONS FOR THE DEVELOPMENT OF THE CONSUMER SOCIETY IN UZBEKISTAN’S ECONOMY

Sardorbek Jabbarov ,
Abdirashid Mamasidikovich Mirzakhmedov ,

Abstract

This article explores the formation and development of the consumer society in Uzbekistan, as well as the transformation of socio-economic and cultural relations based on the principles of consumerism. The social nature and distinctive features of the consumer society are revealed through the interaction with global industrial powers, unprecedented economic growth in production for export, and the emergence of a new class of entrepreneurs. The signs of a consumer society are manifested through the flourishing of market relations, the expansion of trade networks, the development of services and marketing sectors. Consequently, traditional social values are gradually replaced by new consumer attitudes and behavioral orientations, where buying and selling become the essence and way of life.

Keywords

consumption as a measure, consumer society, integration into the global industrial community, growth of production and trade, transformation of social norms and behavior, social alienation of the individual.

References

Бодрийяр Ж, “Обшество потребления” -М.: Республика 2006. -256 с.

Зигмунт Бауман, Работа, потребительство и новые бедные, 2-е издание, Open university press, 2005;

Омар Абад, Экологизируйте свою рутину, Переход от бездумного потребительства к осознанному потреблению, TeлвелТелет, 2020

Даниэль Дюбуа, “Сила потребительства: с большой силой приходит большая ответственность”, Выступления на TEDx · 12 декабря 2015 г.

Современное социальное зло, Фонд Джозефа Раунтри, Предисловие Николаса Тимминса, Financial Times, 2009;

Джей Би Маккиннон, День, когда мир прекращает покупки, как прекращение потребительства делает нашу жизнь лучше, а мир — зеленее, Бодли-Хед, 2021;

Фромм Э. Человек одинок. -М.: Иностранная литература, -1966. -№1 - С.230-

Веблен Т. Теория праздного класса: экономическое исследование институтов. Нью-Йорк: Компания Macmillan, 1899. С. 184

Мирзахмедов А.М., Мирзахмедов Х. А., Абдухоликова Н.А. Семейная жизнь

в Центральной Азии: проблемы отцов и детей// Кронос: общественные науки.

– 2021. –№2 (22). –С. 20–29.

Сколько стоит сыграть свадьбу в Узбекистане — и кто на этом зарабатывает? Шухратжон Хуррамов https://uz.kursiv.media/

Сеть сотрудничества по защите прав потребителей, // https://commission.europa.eu/live

work-travel-eu/consumer

Закон Республики Узбекистан «О защите прав потребителей» // https://lex.uz/docs/4704

World Bank — Uzbekistan country overview и аналитические отчёты по реформам и экономическому росту. https://www.worldbank.org/

Бнатов Д.А. Общество потребления и потребительское поведение: Эволюция концепций и современное понимание // Социодинамика. 2023. № 8. С. 1-10. DOI: 10.25136/2409-7144.2023.8.43986 EDN: XIQEMA URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=43986.

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Jabbarov, S., & Mirzakhmedov, A. M. . (2025). SOCIAL FOUNDATIONS FOR THE DEVELOPMENT OF THE CONSUMER SOCIETY IN UZBEKISTAN’S ECONOMY. Oriental Journal of Social Sciences, 5(11), 12–23. https://doi.org/10.37547/supsci-ojss-05-11-03